مراحل انجام تحقیقات بازار

دانستن اینکه در موقعیت های مختلف که در حین تحقیق به وجود می آیند چه باید کرد، باعث صرفه جویی در وقت محقق و کاهش مشکلات تحقیق می شود. شرکت‌های موفق امروزی از نرم‌افزار قدرتمند نظرسنجی تحقیقات بازار استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تحقیقات جامع را تحت یک پلتفرم یکپارچه انجام دهند و بینش‌های عملی را بسیار سریع‌تر و با مشکلات کمتری ارائه دهند. مراحل زیر برای انجام تحقیقات بازار موثر است.

مرحله 1: مسئله تحقیق را تعریف کنید

داشتن یک موضوع تحقیقاتی کاملاً مشخص به محققان در هنگام طرح سؤال کمک می کند. این سوالات باید برای حل مشکلات هدایت شوند و باید با پروژه تطبیق داده شوند. اطمینان حاصل کنید که سؤالات به وضوح نوشته شده اند و پاسخگویان آنها را درک می کنند. محققان می‌توانند با یک گروه کوچک پیش آزمون انجام دهند تا بدانند آیا سؤالات قابل درک هستند یا خیر و آیا برای به دست آوردن نتایج روشن‌کننده کافی هستند یا خیر.

اهداف تحقیق باید به روشی دقیق نوشته شود و شامل شرح مختصری از اطلاعات مورد نیاز و روشی باشد که آن را به دست می آورد. آنها باید پاسخی برای این سوال داشته باشند که “چرا ما تحقیق می کنیم؟”

مرحله 2: نمونه را تعریف کنید

برای انجام تحقیقات بازار، محققین به نمونه ای معرف نیاز دارند که بتوان آن را با استفاده از یکی از تکنیک های نمونه برداری متعدد جمع آوری کنند. نمونه معرف تعداد کمی از افراد است که تا حد امکان دقیق، گروه بزرگتری را پوشش می دهند.

یک سازمان نمی تواند منابع خود را در جمع آوری اطلاعات از یک جمعیت اشتباه هدر دهد.

توجه داشته باشید که بازاریابان همیشه مستعد سوگیری در نمونه هستند زیرا همیشه افرادی هستند که به دلیل مشغله کاری به نظرسنجی پاسخ نمی‌دهند یا به آن پاسخ ناقص می‌دهند، بنابراین محققان ممکن است داده‌های مورد نیاز را به دست نیاورند.

با توجه به حجم نمونه، هر چه بزرگتر باشد، احتمال اینکه نماینده جامعه باشد بیشتر است. یک نمونه نماینده بزرگتر به محقق اطمینان بیشتری می دهد که افراد مورد نیاز آنها هستند و احتمالاً می توانند سوگیری را کاهش دهند. بنابراین اگر می خواهند از عدم دقت در نظرسنجی های ما جلوگیری کنند، باید نمونه های معرف و متوازن داشته باشند.

عملاً تمام بررسی‌هایی که به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرند، مبتنی بر نمونه‌گیری علمی و مبتنی بر نظریه‌های آماری و احتمالات است.

دو راه برای به دست آوردن نمونه آماری وجود دارد:

نمونه‌گیری احتمالی:

در نمونه‌گیری احتمالی، انتخاب نمونه به‌صورت تصادفی انجام می‌شود که تضمین می‌کند هر یک از اعضای جامعه احتمال سوگیری انتخابی و گنجاندن در گروه نمونه را یکسان خواهند داشت. محققان باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات به روز شده در مورد جامعه ای را که از آن نمونه می گیرند و اکثریت را برای ایجاد نمایندگی بررسی می کنند، دارند.

نمونه گیری غیراحتمالی:

در نمونه گیری غیراحتمالی، انواع مختلف افراد به دنبال به دست آوردن نمونه نماینده متعادل تری هستند. آگاهی از ویژگی های جمعیت شناختی گروه ما بدون شک به محدود کردن مشخصات نمونه مورد نظر و تعریف متغیرهای مورد علاقه محققین مانند جنسیت، سن، محل سکونت و غیره کمک می کند. با دانستن این معیارها، قبل از کسب اطلاعات، محققین می تواند کنترل ایجاد یک نمونه نماینده که برای ما کارآمد باشد را داشته باشد.

وقتی نمونه ای نماینده نباشد، ممکن است حاشیه خطا وجود داشته باشد. اگر محققین بخواهند نمونه ای نماینده 100 کارمند داشته باشند، باید تعداد مشابهی از زن و مرد را انتخاب کنند.

حجم نمونه بسیار مهم است، اما دقت را تضمین نمی کند.

market research
market research

مرحله سوم: جمع آوری داده ها را انجام دهید

ابتدا باید ابزار جمع آوری داده ها ایجاد شود. پاسخ ندادن به نظرسنجی یا پاسخ ناقص به آن باعث خطا در تحقیق می شود. جمع آوری صحیح داده ها از این امر جلوگیری می کند.

مرحله چهارم: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

هر یک از نکات فرآیند تحقیقات بازار به یکدیگر مرتبط هستند. اگر همه موارد فوق به خوبی اجرا شود، اما تحلیل دقیقی از نتایج وجود نداشته باشد، تصمیمات اتخاذ شده در نتیجه مناسب نخواهد بود. تجزیه و تحلیل داده ها در یک گزارش جمع آوری می شود، که باید به طور واضح نوشته شود تا بتوان بر اساس آن تصمیمات موثری اتخاذ کرد.

تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج به دنبال یافتن معنای گسترده تر برای داده های به دست آمده است. تمام مراحل قبلی برای رسیدن به این لحظه توسعه یافته اند.

هنگامی که تحقیق به دقت برنامه ریزی شده باشد، فرضیه ها به اندازه کافی تعریف شده و از روش گردآوری مشخص شده استفاده شود، معمولاً تفسیر به راحتی و با موفقیت انجام می شود.

مرحله پنجم: گزارش تحقیق را تهیه کنید

پژوهشگران هنگام ارائه نتایج باید بر این موارد تمرکز کنند: با استفاده از این گزارش پژوهشی به چه چیزی می‌خواهند دست یابند و در حین پاسخ به این سؤال نباید تصور کنند که ساختار نظرسنجی بهترین روش برای انجام تحلیل است. یکی از اشتباهات بزرگی که بسیاری از محققین مرتکب می شوند این است که گزارش ها را به همان ترتیب سوالات خود ارائه می کنند و پتانسیل داستان گویی را نمی بینند.

مرحله ششم: تصمیم گیری کنید

یک سازمان یا یک محقق هرگز نباید بپرسد «چرا تحقیقات بازار انجام می‌دهیم، بلکه باید این کار را انجام دهند!»

تحقیقات بازار به محققان کمک می کند تا طیف گسترده ای از اطلاعات را بدانند، به عنوان مثال، قصد خرید مصرف کننده، یا بازخوردی در مورد رشد بازار هدف ارائه می دهد. آنها همچنین می توانند اطلاعات ارزشمندی را کشف کنند که به تخمین قیمت محصول یا خدمات آنها کمک می کند و نقطه تعادلی را پیدا می کنند که به نفع خود و مصرف کنندگان باشد.

مزایای یک تحقیق بازار کارآمد

اتخاذ تصمیمات آگاهانه:

رشد یک سازمان به نحوه تصمیم گیری توسط مدیریت بستگی دارد. با استفاده از تکنیک های تحقیقات بازار، مدیریت می تواند بر اساس نتایج به دست آمده که پشتوانه دانش و تجربه آنهاست، تصمیمات تجاری بگیرد. تحقیقات بازار به شناخت روندهای بازار کمک می کند، بنابراین به طور مکرر انجام می شود تا مشتریان را به طور کامل بشناسید.

به دست آوردن اطلاعات دقیق:

تحقیقات بازار اطلاعات واقعی و دقیقی را ارائه می دهد که سازمان را برای هر گونه اتفاق ناگواری که ممکن است در آینده رخ دهد آماده می کند. با بررسی درست بازار، بدون شک یک کسب و کار گامی رو به جلو برداشته و در نتیجه از رقبای موجود خود بهره خواهد برد.

تعیین اندازه بازار:

یک محقق می تواند اندازه بازاری را که در صورت فروش یک محصول یا خدمات باید تحت پوشش قرار گیرد تا به سود برسد، ارزیابی کند.

انتخاب یک سیستم فروش مناسب:

از مزایای تحقیقات بازار این است که یک سیستم فروش دقیق را با توجه به نیاز بازار می وان طراحی کرد و بر این اساس محصول/خدمت را در بازار قرار داد.

شناخت ترجیحات مشتریان:

تحقیقات بازار کمک می کند که بدانید ترجیحات (و سلیقه) مشتریان چگونه تغییر می کند تا شرکت بتواند مشتریان قدیمی را حفظ و مشتریان جدیدی نیز برای محصول یا خدمت خود جذب کند. محققان می توانند بر اساس نیازهای خاص مصرف کنندگان، نوع محصولی را که باید تولید یا فروخته شود، تعیین کنند.

شناخت ادراک مشتری از برند:

تحقیقات بازار علاوه بر جمع آوری اطلاعات، به محقق کمک می کند تا بفهمد مشتریان از سازمان یا برند چه ادراکی دارند؟

تجزیه و تحلیل روش های ارتباط با مشتری:

تحقیقات بازار به عنوان راهنمای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه است.

ما در دپارتمان تحقیقات بازارTMBA  از سال 1383 تا کنون به عنوان یکی از ستون های اصلی شرکت فعال بودیم و در طول دهه های گذشته مفتخر به همکاری در پروژه های متعدد با برندهای معتبر ملی و بین المللي بوده ایم.

 از تلفیق تجارب انباشته در پروژه های تحقیقات بازار و سایر دپارتمان های TMBA شامل: مشاوره، آموزش، انتشارات بازاریابی، تبلیغات و استعداد شناسي، قابلیت و شایستگي ارائه خدمات کامل بازاریابي به برندها را کسب کرده ایم.

ماموریت ما در دپارتمان تحقیقات بازار تبدیل داده ها به اطلاعات، و پس از آن بینش (INSIGHT)، و در مراحل بعد ارائه پیشنهاد، راهکار، استراتژی و برنامه است. و به برندها متعهد می شویم که با سیستم های کنترل کیفی پیشرفته و به روز، نتایج قابل اعتماد و اطمینانی از وضعیت بازار به آن ها ارائه می دهیم.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دپارتمان تحقیقات بازار TMBA می توانید با شماره  02166028405 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 16 =