در کشورهای توسعه یافته، فرار مصرف کنندگان جوان از فست فود به موتور محرک رشد صنعت لوازم آشپزخانه تبدیل شده است

با اینکه متولدین دهه های 40 تا 60 میلادی (دهه 20 تا 50 شمسی) موسوم به بومرها و متولدین دهه شصت تا 80 میلادی (دهه 40 تا دهه 60 شمسی) موسوم به نسل ایکس سهم زیادی از خرید وسایل آشپزخانه را تشکیل می‌دهند، اما برخلاف روند نزولی خرید در میان دو گروه پیشین، مخارج نسل هزاره (متولدین دهه 90 میلادی معادل دهه هفتاد شمسی به بعد) در حال افزایش است.
بر اساس تحقیقات گروه ان‌دی‌پی  این گروه جوان، 26% از بازار 6.2 میلیارد دلاری وسایل آشپزخانه آمریکا در سال 2014 را به خود اختصاص داده است. اگرچه  75% مصرف کنندگان اصلی از گروه های دیگر هستند اما نسل هزاره تنها گروهی است که سهم خرید آنها نسبت به سال 2013 افزایش پیدا کرده است.
تغییرات در لوازم خانگی و استفاده از آن می تواند تحت تاثیر تغییرات نسل ها و رفتار آنها باشد. بنابر اظهارات دبرا مدنیک مدیرعامل و تحلیل گر صنعت خانگی شرکت ان‌دی‌پی: بومرهای پا به سن گذاشته نسلی با درآمد بیشتر، و متمایل به کالاهای لوکس هستند اما نسل جوان هزاره در پی ارضای نیازهای ابتدایی زندگی مستقل خود هستند و همین عامل باعث افزایش نسبت خرید لوازم آشپزخانه در این گروه شده است.

در سال 2014 …
وسایلی که نسل هزاره نسبت به سایر گروهها علاقه بیشتری به خرید آنها دارند نسل هزاره به این وسایل آشپزخانه بیشتر علاقه نشان می دهند
بلندر بلندر/میکسر/ خردکن
اجاق پیتزا پز کباب پز برقی
پلو پز پلو پز
ساندویچ ساز اسپرسوساز
سوداساز

اما سن و جوانی تنها دلیل تفاوت رفتار خرید نسل هزاره نیست. بر طبق تحقیقات ان‌دی‌پی، نسل هزاره در سال 2014 در مقایسه با سال گذشته، هشت وعده بیشتر شامشان را در خانه صرف کرده اند که رشدی دو درصدی را نشان می دهد، این در حالی است که  گروههای نسلی دیگر، مصرف تعداد وعده های غذایی در خانه را کاهش داده اند. نسل هزاره دلیل اصلی پخت در خانه را ذخیره پول، سالم تر بودن، طعم بهتری داشتن، لذت بردن از پخت و پز و داشتن زمان کافی برای انجام این کار بیان کرده اند .
به گفته دارن شیفر، تحلیل گر صنعت غذایی و آشامیدنی” مصرف کنندگان نسل هزاره علاقه آشکاری به آماده سازی غذای خود دارند. آنها می خواهند خودشان در تماس با مواد غذایی باشند و مواد تازه تر بیشتری برای غذایشان فراهم بیاورند “. مصرف کننده امریکایی امروزی می خواهد بر مواد غذایی که مصرف می کند کنترل بیشتری داشته باشد. تمایل به کنترل بیشتر بر فرایند آماده سازی وعده های غذایی به همراه میل نسل هزاره به اعمال سلیقه غذایی خود، باعث شده است این گروه بر خلاف روندهای پیشین بازار کمتر از آشپزخانه گریزان باشند و به جای هزینه کردن درآمد خود برای صرف غذا در بیرون از خانه، این هزینه را در خرید لوازم آشپزخانه کوچک صرف کنند.
با توجه به شباهتها و تفاوتهای نسلهای جامعه ایرانی با گروههای نسلی در کشورهای پیشرفته، تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی و بازاریابان با مطالعه گروههای نسلی ایرانی یعنی متولدین دهه های 50 به قبل، دهه شصت و دهه هفتاد به بعد می توانند الگوی بومی نسل ها و تأثیر آن بر رفتار مصرف جامعه را شناسایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 13 =