نسل Z که به متولدین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ میلادی گفته می شود، نسلی هستند که از وقتی چشم به جهان گشوده اند در اطراف خود به صورت گسترده با وب، شبکه های اجتماعی، تلفن های همراه، یوتیوب و … مواجه بوده اند؛ به همین خاطر به این نسل، نسل نت و یا بومی های دیجیتال نیز گفته می شود.

بسیاری از افراد متعلق به نسل Z ممکن است هنوز برای شاغل شدن و خرج کردن پولی که به سختی به دست آورده اند، جوان باشند، اما با این حال، آنها هنوز هم تأثیر زیادی بر تصمیمات خرید خانواده خود دارند. فوربز گزارش می دهد که تقریبا یک سوم آمریکایی های بین 18 تا 25 سال هنوز در خانه با والدین یا سایر اعضای خانواده خود زندگی می کنند. به همین دلیل در سال های اخیر تیم های بازاریابی زمان زیادی را برای شناخت بهتر این نسل جوان و شناسایی تفاوت های اساسی در بین این نسل با سایر نسل ها اختصاص داده اند. در ادامه برخی از جالب ترین آمار مربوط به این نسل ارائه شده است.

 

 

  • در حالی که بسیاری از متولدین نسل Z هنوز برای استخدام رسمی بسیار جوان هستند، آمارها نشان می دهد که  53 درصد از آن ها به صورت آزاد و فریلنسری کار می کنند که این میزان بالاترین مقدار در میان تمامی نسل ها می باشد. برای مثال، تنها 44 درصد از نسل هزاره ها و حدود یک سوم از نسل x به صورت فریلنسری کار می کنند.
  • یک نظرسنجی که در مارس 2022 انجام شد نشان داد که تنها 15٪ از متولدین این نسل به عنوان طرفداران ورزش شناخته می شوند درحالیکه 25٪ از هزاره ها خود را به عنوان متعصبان و عاشقان ورزش می دانند که تقریباً دو برابر بیشتر است.
  • وقتی نوبت به خرید می رسد، رسانه های اجتماعی می توانند تاثیر بسیار قدرتمندی بر این نسل داشته باشند. یک نظرسنجی نشان داد که تقریباً 80٪ از خریداران نسل Z و نسل هزاره محصولی را خریداری می کنند که در فید رسانه های اجتماعی خود دیده اند. همچنین حدود نیمی از خریداران نسل Z در ایالات متحده و سراسر جهان احساس می‌کنند که پلتفرم‌های اجتماعی برای اطلاع از محصولات جدید بهتر از جستجوهای آنلاین هستند.
  • همچنین گفته می شود که این نسل بیشتر تمایل دارند فکر کنند که رسانه های اجتماعی تأثیر منفی بر رفاه اجتماعی دارند اما با این حال، از بین تمام نسل‌ها، آنها بیشترین زمان را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند و به طور میانگین سه ساعت در روز که تقریباً دو برابر میانگین جهانی می باشد را در رسانه های اجتماعی می گذرانند.
  • 90٪ از متولدین این نسل به استفاده از واقعیت مجازی در خرید های خود علاقه مند هستند. یک نظرسنجی که در ابتدای سال 2022 انجام شد نشان داد که بیش از 90 درصد از شرکت‌کنندگان نسل Z علاقه‌مند به استفاده از واقعیت مجازی هستند تا ببینند که برای مثال یک مبلمان در خانه‌ آنها چگونه خواهد بود.
  • یک نظرسنجی جهانی که در ابتدای سال 2022 انجام شد نشان داد که نسل Z (و هزاره ها) گروه های سنی بودند که بیشترین علاقه را به فعالیت های متاورس داشتند. معاشرت با دوستان و بازی کردن در این فضا به عنوان محبوب ترین تجربیات این نسل شناخته می شود و نزدیک به 40 درصد از شرکت کنندگان این نسل نشان دادند که علاقه مند به شرکت در کنسرت مجازی یکی از نوازندگان مورد علاقه خود هستند.
  • شاید عجیب به نظر برسد اما، طبق یکی از مطالعات شرکت مک‌کنزی، نسل هزاره ها و نسل Z هر هفته تقریباً میزان مساوی را به صورت آنلاین و آفلاین خرید انجام می دهند. بنابراین، اگر مخاطبان هدف شما این نسل هستند، مهم است که در چندین کانال تبلیغ کنید و فقط تمرکز خود را بر خرید آنلاین نگذارید.
  • در حالی که نسل Z هنوز هم دوست دارد از فروشگاه ها خرید کند، یک نظرسنجی Squarespace نشان داد که بیشتر افراد (60٪) معتقدند نحوه معرفی خود به صورت آنلاین تاثیر بیشتری نسبت به معرفی محصول به صورت حضوری دارد.
  • بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2022 در میان مصرف کنندگان آمریکایی انجام شد، نسل های جوان بیشتر تمایل به خرید لباس هایی دارند که در دستبه بندی جنسیتی خاصی قرار نگیرد.
  • یک نظرسنجی تکمیل شده در ایالات متحده نشان می دهد که به ترتیب نسل Z و هزاره ها نسل هایی هستند که بیشترین هزینه را برای حیوانات خانگی خود می کنند.
  • با توجه به اینکه مصرف کنندگان نسل Z از تأثیر رفتار خرید آنها بر محیط زیست آگاهی بیشتری دارند، نسلی هستند که تمایل بیشتری به خرید پوشاک دست دوم دارند.
  • یک نظرسنجی که بین ژوئیه 2021 و ژوئن 2022 انجام شد نشان داد که حدود 7 درصد از شهروندان ایالات متحده در سنین 18 تا 19 سال گیاه خوار می باشند.
  • هزینه زندگی و تغیرات اقلیمی و آب و هوا به ترتیب مهمترین دغدغه این نسل به شمار می رود.
  • در مطالعه‌ای که در سال 2022 درباره برندها، محصولات و خدمات مورد علاقه انجام شد، حدود 86 درصد از نسل Z نشان دادند که یوتیوب برند مورد علاقه آنها می باشد.

منبع: Statistics on Gen Z Spending Habits You Should Know in 2023

با ما در دپارتمان تحقیقات بازار TMBA همراه باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نه =