تاریخچه گروه کانونی

در دهه ۱۹۴۰ ایده تشکیل گروه کانونی توسط پائول لازارسفلد (Paul Lazarsfeld) و همکارش رابرت مرتون (Robert K. Merton) مطرح شد و در سال ۱۹۹۱، ارنست دیچر (Ernest Ditcher)، کارشناس و متخصص در حوزه بازاریابی و روانشناسی نام گروه کانونی را ابداع کرد.

اوایل دهه ۱۹۴۰ میلادی و در بحبوحه جنگ جهانی دوم،  از آنجایی که مردم آمریکا اشتیاقی برای حضور در جنگ جهانی دوم را نداشتند، دولت آمریکا در رادیو تبلیغات ضد نازی انجام میداد. در همان زمان ایده گروه کانونی توسط لازارسفلد و همکارش مطرح شد.

آن ها از مخاطبان خواستند تا به رادیو گوش داده و با دو دکمه پسندیدم یا نپسندیدم نظر خودشان را اعلام کنند. این نظرات ثبت می شد و سپس با شرکت کنندگان در مورد دلیل انتخابشان صحبت می شد. در نهایت این دو محقق متوجه شدند که پخش کردن تبلیغات ضد نازی در  رادیو نه تنها تاثیری بر روی دیدگاه مردم آمریکا ندارد بلکه به دلیل ایجاد ترس در مردم  نسبت به خونریز بودن نازی ها، این تبلیغات حتی می توانست نتیجه معکوس داشته باشد.

Ernest Ditcher
Ernest Ditcher
Paul Lazarsfeld
Paul Lazarsfeld
Robert K. Merton
Robert K. Merton

 

گروه کانونی

یک گروه کانونی، گروه کوچکی از افراد است که با دقت انتخاب می شوند تا در بحث آزاد برای یک پروژه تحقیقات بازار مشارکت کنند. در جلسات گروه کانونی معمولا به موضوعاتی از قبیل طراحی محصولات جدید، به روز رسانی ویژگی محصول و یا سایر موضوعاتی پرداخته می شود که به کشف بینش ها و واکنش های مردم نیاز دارد. در این جلسات معمولا شخصی به عنوان میانجی (Moderator) هدایت جلسات را بر عهده دارد. این شخص موظف است سوگیری ها را در بحث کاهش دهد و از منطقی بودن نتایج اطمینن حاصل کند.

گروه های کانونی به کار و کسب ها کمک می کنند تا بینش مشتریان خود را بهتر درک کنند و بازخورد مفیدی از شرکت های خود به دست آورند. برای اجرای یک پروژه تحقیقاتی به روش گروه کانونی ، پرسیدن سوالات مناسب بسیار اهمیت دارد.

 

ویژگی های گروه کانونی

  • گروه های کانونی در زمینه تحقیقات کیفی تشکیل داده می شود.
  • تعداد شرکت کنندگان بین ۶ تا ۱۰ نفر متغیر است.
  • هدف از تشکیل این جلسات، کاوش و بحث در مورد یک موضوع، به اشتراک گذاری بازخوردها، نگرش ها، دانش و بینش افراد در مورد موضوع مورد بحث است.
  • شرکت کنندگان در جلسه می توانند آزادانه نظرات خود را به اشتراک بگذارند و تشویق می شوند تا سایر شرکت کنندگان را نیز متقاعد کنند.
  • شخص میانجی در جلسات گروه کانونی، نظرات مهم و مورد بحث شرکت کنندگان را یادداشت می کند.
  • فرایند انتخاب شرکت کنندگان در این روش باید با دقت بالایی انجام شود چراکه نظرات هر یک از این افراد تاثیر بسیار زیادی در نتایج نهایی تحقیق دارد.

۵ مورد از رایج ترین موقعیت ها برای جلسات گروه کانونی

  • زمانی که یک کار و کسب در آستانه راه اندازی یک محصول یا کمپین جدید است.
  • زمانی که یک کار و کسب نیاز به ارزیابی نظرات در مورد خدمات فعلی را دارد.
  • زمانی که یک کار و کسب نیاز به تنظیم استراتژی تبلیغاتی را دارد.
  • زمانی که یک کار و کسب نیاز به شناسایی و درک یک بخش خاص از مخاطبان خود را دارد.
  • زمانی که یک کار و کسب در حال تلاش برای آزمایش یک نمونه اولیه از محصول است.

با ما در دپارتمان تحقیقات بازار TMBA همراه باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =